Czy każdy kuma co kryje kurkuma?

Kurkuma jest ostatnio coraz bardziej popularna. Nie tylko ze względu na to, że nadaje potrawom piękną, żółtą barwę. Kurkuma jest bowiem świetna na przeziębienia i infekcje, a to dzięki swojemu  przeciwzapalnemu działaniu, które zawdzięcza antyoksydantom bardzo silnie hamującym rozwój stanów zapalnych czyli kurkuminoidom.  Najsilniej działającym kurkuminoidem jest kurkumina.  Zdecydowanie dobrze jest wprowadzić kurkumę do swojego jadłospisu, zwłaszcza, że można ją bez problemu kupić w prawie każdym sklepie i to nie tylko w postaci żółtego proszku. Coraz częściej możemy zakupić również świeżą kurkumę.

Dowiedziono, że kurkuma jest silnym środkiem przeciwzapalnym i nie wywołuje skutków ubocznych. Jednym z genów, które wywołują stan zapalny jest gen zwany COX-2. Do tej pory wszystkie lekarstwa opracowane w celu zahamowania działania COX-2 , wywierają na nasz organizm niestety także skutki uboczne. Kurkuma działa jako naturalny i nietoksyczny dla ludzkiego organizmu bufor genu COX-2. Jest więc wspaniałym żołnierzem w walce z nowotworami. Pomoże również w oczyszczeniu wątroby z toksyn. Kurkuma podnosi bowiem poziom enzymów, które są odpowiedzialne za ten właśnie proces.

To oczywiście nie koniec hymnów pochwalnych na cześć kurkumy 🙂

Jeśli ktoś cierpi na brak równowagi hormonalnej powinien również sięgnąć po kurkumę, która reguluje poziom hormonów i łagodzi objawy z tym związane dzięki temu właśnie, że wspiera pracę wątroby.  Kurkuma jest również pomocna w walce z dolegliwościami układu oddechowego i nerwowego. Pomoże także w dolegliwościach związanych z pracą serca i układu krwionośnego.

Co jeszcze można znaleźć w kurkumie?

Zawiera ona mangan, który pomaga osobom cierpiącym na zapalenie stawów. Chcecie pożegnać się z artretyzmem, zajadajcie kurkumę. Znajdziemy w niej także  żelazo, witaminę B6 i błonnik.

Ponieważ ludzki organizm może mieć pewne trudności z przetworzeniem kurkumy, zaleca się jej spożywanie w towarzystwie czarnego pieprzu, chili lub pieprzu cayenne, które pobudzają trawienie i zwiększają biodostępność kurkuminy.

Dla tych, którzy chcą korzystać z dobroczynnego działania kurkumy ” w pigułce” i uniknąć zagrożeń w postaci charakterystycznych żółtych plam na kuchennym blacie, palcach czy ubraniu : ) odpowiednie będą dostępne na rynku suplementy zawierające kurkuminę w połączeniu z  piperyną, która pomoże w przyswojeniu tego dobroczynnego składnika.

 

Źródła :

Lina Nertby Aurell, Mia Clase, ” Food Pharmacy”, Wyd. Otwarte, Kraków 2017

Sophie Manolas, “Superfood czyli jak leczyć się jedzeniem.”, Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal sp. zo.o., Warszawa 2017